Profil de walterBE

Pisteur vétéran

 • 

43  messages

lundi 18 février 2019 09:02

Update firmware eerste generatie Flybox

Hallo,

Er is een brief ontvangen Orange over de eerste generatie Flybox, toen nog Mobistar, voor het product Easy Internet@Home.

De brief geeft als boodschap dat er een update moet gebeuren van de firmware om verder toegang tot internet te beouden. Moet voor 19/02/2019 gebeuren volgens de brief. (morgen)

De handleiding is duidelijk;

https://b2cproductionsite-be80wkthrgjjkmzuip0.netdna-ssl.com/sites/b2c/files/ug_1810003_easy_internet_home_mobistar_nl.pdf

Om de update te doen moet men klikken op 'controleren op update'. 

Maar dat geeft 'Deze versie is up-to-date.'

Actuele versie van de firmware is ;

Huidige versie  
Softwareversie: 21.316.01.02.409
Web UI versie: 17.100.09.00.03

 

Dat is de Mobistar-branded firmware. Zover ik weet zijn er nog nooit updates geweest.

Dus ... ik moet updaten maar er is geen update.

Mogelijk een factor;

Het administratieve adres is in Brussel. Het effectieve gebruiksadres is in Middelkerke.  Het zou kunnen zijn dat die firmwareversie enkel beschikbaar is wanneer verbonden via welbepaalde zendmasten (in Brussel). 

Al lijkt mij dat iets eenvoudig nodeloos complex maken.

Wie weet hoe dit in elkaar zit?

 

 

 

 

Pisteur vétéran

 • 

11K  messages

il y a 6 ans

@walterBE zou hiervoor eens de klantendienst contacteren. Zou perfect mogelijk kunnen zijn dat u deze update niet zelf kan doen maar dat de klantendienst deze moet doen. Dus advies is eens te bellen met hun. 

Pisteur vétéran

 • 

43  messages

Ok, dat zal ik dan doen.  Zal laten weten hoe het afgelopen is.

Pisteur vétéran

 • 

43  messages

il y a 6 ans

Ik belde zojuist naar de technische dienst van Orange hierover. 

De agent wist van niets over die verplichte firmware update. Even op wacht gezet, ging navraag doen.

Agent terug aan de lijn; nee, men wist van niets. Als de updatefunctie geen update kan vinden is er geen nodig. Er is geen reden om te denken dat er een probleem is. 

Ik gaf weerwerk dat Orange de moeite gedaan heeft een papieren brief te sturen naar mij als eindklant met de uitdrukkelijke instructie dat die firmware diende te gebeuren omdat ik anders vanaf morgen geen internet meer zou hebben. Orange gaat die brief toch niet verzonden hebben voor de grap.

Maar de agent bleef erbij dat een update niet nodig was. Dat van die brief was geen argument om verder navraag te doen.

Ik heb het daar bij gelaten en belde terug naar Orange in de hoop een andere agent aan de lijn te krijgen die wel er iets vanaf wist.

Poging 2; die agent wist wel iets van die firmware-update. Terug op wacht, ging navraag doen. 

De oude Flyboxen die verkocht waren in Brussel diende een firmware-upgrade te krijgen. Mijn toestel is gekocht in Brussel. Maar ook die agent besloot dat het feit dat de updatefunctie geen update kan vinden het bewijs is dat een update niet nodig is. Waarom ik dan die brief heb ontvangen kon men mij niet verklaren.

Tot zover de situatie. Dat was eigenlijk waarom ik het eerst hier op dit forum vroeg. Ik hoopte dat hier de kans dat er hier mensen gingen rondhangen die goed op de hoogte zijn het grootste was. 

Ik zal dan maar afwachten. Blijft het werken, zoveel te beter. Werkt het niet meer vanaf morgen of een paar dagen later dan weet ik waar het zal aan liggen.

 

 

  

 

 

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages

@walterBE

En wat is het verdict vandaag? Werkt het nog of werkt het niet meer?

Pisteur vétéran

 • 

43  messages

Ja, het werkt nog vandaag. Al wil dat niet veel zeggen. 

De klant diende de software te updaten omdat die incompactibel ging worden vanaf 19/02/2019 volgens die brief. Dat wil niet zeggen dat effectief een wijziging langs de kant van Orange gaat plaatsvinden op die datum. 

Normaal gaat een organisatie aan haar gebruikers een andere datum mededelen dan de echte interne datum.  Bouw je wat marge in, een paar dagen minimaal. Kan nog steeds zijn dat het over 3, 7 of 10 dagen niet meer werkt.

Al weet ik niet hoe goed de interne organisatie van Orange is. Ik zou verwachten dat na ingave van het klantennummer de klantendienst direct toegang zou hebben tot alle informatie, zoals ook die brief en relevante informatie. Of toch minimaal vragen naar een mailingcode op de brief en dan een script hebben met informatrie over die brief. Misschien was de vermelde datum de echte datum. Misschien werkt die Flybox aan zee maar niet meer in Brussel nu. 

Ik weet het niet. Orange, of toch de vertegenwoordiging van Orange die ik als klant kan contacteren, ook niet. Dat is jammer.

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages

@walterBE

Inderdaad heel jammer. Goede, juiste en tijdige informatie is de sleutel tot het vertrouwen en succes ...

Pisteur confirmé

 • 

8  messages

il y a 6 ans

Hier net hetzelfde. Brief ontvangen. Daarin staat dat ik voor 15/04/2019 een update moet installeren om de modem te blijven gebruiken. Ze verwijzen naar de handleiding op www.orange.be/nl/flyboxupdate.

Als ik "Controleren op update" doe op onze First gen B310s-22 Flybox, dan krijg ik ook "Deze versie is up-to-date".

Hier draait ook versie 21.316.01.02.409. In de handleiding wordt bij de stappen om een manuele firmware te uploaden wel bestand B310s-22_UPDATE_21.329.01.01.314.bin getoond. 21.329... lijkt me toch nieuwer dan 21.316.

Maar op de pagina van Orange wordt nergens uitgelegd waar je dat firmware bestand zou kunnen vinden.

Pisteur confirmé

 • 

7  messages

Hier ook deze brief ontvangen om vóór 15 april de update te doen.

Speciaal naar de zee gereden. Volgens de webinterface is de versie echter up-to-date.

Het rare is wel dat mijn versie ouder is dan die van de vorige posters:

21.311.06.04.314

Een update naar 21.316 wordt niet aangeboden.

Begrijpe wie kan.

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages

Inderdaad zeer vreemd. Er zou toch eenverantwoordelijke van de klantendienst moeten kunnen zeggen waar die updates gedownload kunnen worden. Vermits er een brief gestuurd werd is er toch wel IEMAND op de hoogte ...

Pisteur vétéran

 • 

43  messages

Mijn initiële post was van 18 februari 2019 hierover. 

Je zou denken denken Orange een expert-agent zou inplannen om toch een aantal uren opvolging te doen van dit forum elke week. Had eigenlijk al lang een bijdrage van een Orange-medewerker verwacht.

Nouja,  geen reactie is beter dan censureren zoals Apple doet op hun forum.

 

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages


@walterBE  schreef:
.. knip ...

Nouja,  geen reactie is beter dan censureren zoals Apple doet op hun forum.

 


Is dat zo? Ik heb geen apple producten (buiten een oude IPod Nano) en kom dus nooit op die fora. Dat vind ik wel straf !!

Pisteur confirmé

 • 

7  messages

@walterBE 

Is het bij jou dan blijven werken zonder een update te doen? M.a.w. heb je nog steeds versie 21.316?

 

Apprenti éclaireur

 • 

2  messages

il y a 6 ans

Heb eveneens zo'n brief ontvangen. Deadline 29 april.

Kon op de website zelfs mijn firmware-versie niet controleren omdat mijn password (admin) blijkbaar niet herkend wordt, ook niet na een reset.

Ten einde raad, ben ik dan naar de Orange verkooppunt in Oostende gereden. Daar zeiden ze me dat ze al een andere klant over de vloer hadden gehad en dat die oude routers niet kunnen worden updated. Als oplossing stelden ze me voor mijn abonnement te veranderen (in feite opnieuw te laten lopen) en een nieuwe router voor 39 Euro to kopen. Ben er niet op ingegaan.

Hebt u ondertussen nog iets ondernomen en/of verder nieuws van Orange gehoord?

Loading...