annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Vraagje over wifi instellingeng in Orange router

Topic gestart op: 24-02-23 11h36

Antwoorden: 5 antwoorden

Paula
Aspirant verkenner

Vraagje over wifi instellingeng in Orange router

OPGELOST

Goeiemorgen,

Ik zit met een toestel dat enkel via 2.4ghz wifi werkt en moet bediend worden via mijn smartphone.

Via de router kiezen de meeste toestellen zelf voor een van beide (2.4 of 5 ghz) dus mijn smartphone werkt via 5ghz en maakt daarom geen verbinding met die robot.

Bij telenet had ik zoiezo een opgesplitste wifi en kon ik manueel dus even de smartphone op 2.4ghz zetten en dan kon ik de robot aanmelden op de app en smartphone weer naar 5ghz zetten.

Dit wil ik nu ook kunnen maar nu zou ik zelf die splitsing moeten maken in de router en mijn vraag is of ik dit kan doen zonder dat ik àlle toestellen weer moet aanmelden op wifi?
Ik zou, net als bij telenet toen hetzelfde wachtwoord gebruiken voor beide kanalen dus mijn klein verstand vertelt mij dat er dan eigenlijk niet ècht iets verandert en dat ik enkel van dan af kan kiezen tussen aansluiten via 2.4 of 5 ghz maar ik wil zeker zijn want ik heb net pas na de overstap naar Orange alles goed werkend gekregen en kijk er een beetje tegenaan om dit allemaal nog weer eens te doen.

Vast al bedankt voor wat hulp!

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

Je kunt een aparte naam (SSID) aan elk van de twee frequenties geven, zodat je ze kunt onderscheiden.  Op je smartphone kun je dan 1 van de twee kiezen.  Password kan hetzelfde zijn

Je kunt voor de 2.4 of de 5 GHz de oude SSID nemen - moet je niet alle toestellen aanpassen.  Voor veel toestellen maakt de 2.4 GHz niet zoveel verschil uit in snelheid

 

Maar eigenlijk zie ik niet in welk verschil dat maakt.  Als je robot via 2.4 GHz communiceert met de router, maakt het weinig verschil uit of je smartphone via 2.4 of 5 GHz verbonden is met de router.  Je moet natuurlijk zorgen dat ze allebei op het hoofdnetwerk zitten en niet 1 op het guestnetwerk.

Hoofdnetwerk is ip range 192.168.0.2 >> 192.168.0.254

Guestnetwerk zit op een andere range vb 192.168.1.2 >> 192.168.1.254

Je kunt de ranges aanpassen voor beiden. Het Guestnetwerk kan niet aan de router configuratie

Internetprobleem: Orange helpt je | Orange België

 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
5 ANTWOORDEN 5
Paula
Aspirant verkenner

@Gregory 
Jij zei: "Maar eigenlijk zie ik niet in welk verschil dat maakt. Als je robot via 2.4 GHz communiceert met de router, maakt het weinig verschil uit of je smartphone via 2.4 of 5 GHz verbonden is met de router. Je moet natuurlijk zorgen dat ze allebei op het hoofdnetwerk zitten en niet 1 op het guestnetwerk."

Dit dacht ik dus ook maar het is wel degelijk zo dat de app van die robot de robot niet vindt omdat de app via 5ghz werkt (smartphone zit als ik kijk bij instellingen in de router of 5ghz) en ik weet dat er in de gebruikershandleiding staat dat de robot en de app op dezelfde frequentie moeten zitten.

Het is ook zo dat toen met telenet - als er wat met de robot was en hij moest weer aangemeld worden bij de app hij de app niet vond zolang ik smartphone niet op 2.4 ghz aansloot.

Ik elk geval hartelijk dank voor je antwoord dan kan ik nu zonder problemen de router op manueel instellen en is mijn probleem opgelost!

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Eigenaardig, @Paula 

Good luck

0 pluimen
Paula
Aspirant verkenner

@Gregory  Idd zeer eigenaardig want ik heb dit nooit eerder met een ander toestel gehad... en dan spreken ze over slimme toestellen??? 😉

Hoe dan ook thnx voor de bijstand enne... yesssss het werkt nu dus ik blij 😉

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

You're welcome, @Paula 

Leden met de meeste pluimen